nOk RoYaK sKeT

12:59:00 PM

ape peliknye tajuk aku ari ni kan?? haaa...itu la bahasa ibunda yg terchenta negeriku..ngeh3...bahasa terengganu...eceli, aku tak biasa gune perkatan 'royak ' tuh..royak tuh macam orang pure terengganu..haha..aku?? aku terengganu + pahang...lain sket bahasanye...tempat lahirnye xkisah...yang penting cara pembesaran tuh..kan3??

aku bergaul dengan macam2 orang yang bermacam2 bahasa...bila aku balik kampung di dungun, bahasanye lain..balik ke kuantan pahang plak lain bahasanye...pak sedara aku di kuantan pun suruh aku mengulang-ulang bahasa terengganu aku tuh...pelik gak..kenapa nak suruh ulang..katanya klakar..tak puas gaks hati ni...akhirnya aku ambik keputusan utk berbahasa kebangsaan..macam pelik je orang terengganu cakap orang kolumpur...hahaha...byk kena perli..xkira d skulah ato di mana2..naseb2..

ni sedikit perkataan negeri terengganu..
dulu aku banyak gunekan perkataan2 nih
sekarang da kurang..
ngee~~~
bukan demand..peredaran masa..
hehhehee~~



bila aku merantau, aku banyak belajar bahasa negeri...contohnye..masa aku di matrix dulu, aku belajar bahasa kedah..loghat kedah lekat di bibir aku...dua tahun duk sana, da macam orang kedah rasanye...sampai kalu ada yang bertanya asalnya aku, mesti dorang tak percaya aku ni orang terengganu...sebab loghat kedah aku terlampau pekat...
biaq pi la apa orang nak kata...aku tetap aku..kakaka....tapi best pa cakpa bahasa kedah..ada style! ngeh3..

apabila aku masuk negeri selatan nih pule, lain plak cara pertuturannye...negeri johor ni tak jauh sangat bezanya dengan kolumpur..cuma pada sape yang berketurunan jawa, mesti ada loghat jawanye...betul x?? tapi tak ramai jugak muda mudi sekarang yang fasih bercakap loghat jawa..buktinya my dear sayang...keturunan jawa..tapi tak reti cakap jawa pown...mak my syg aku pandai cakap jawa...ngee~~ lepas ni nak belajar cakap bahasa jawa la plak [gatai merela(loghat kedah)] hahaha....

sekian, terima kaseh




You Might Also Like

2 Orang Ada Pendapat Diaorang....Korang?

  1. owh org kapong r nih, ambe pong org ganu.

    rase2 org ganu jarang gune ayat royak...sokmonye gune kabor...

    royak tuh kelate r gune...huhuhu

    hai org ganu ;)

    ReplyDelete
  2. hehe..hye..hahaha..kdag2 org ganu pong gne perkataan royak tuh...org kg ulu ar..org jrang gne gorp..ngeh3

    ReplyDelete

Komen Komen Sikit XD

n

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers