KaTa-KaTa MaNuSiA, SiApA bOlEh sEkAt??

10:15:00 AM

-- --
mulut manusia boleh tutup ke?? mulut manusia ni boleh diterima pakai sangat ke?? ni kata-kata aku..sebelom aku berceloteh sampai tak hengat hape2..aku nak bagi amaran keras utk berfikiran positif...hope korang yang membaca dan memahaminye...aku selalu meluahkan apa yang tersirat lam kepala aku melalui pengalaman aku sendiri..tanpa mengalaminya, kita tak akan dapat merasainya...betul kan??

aku selalu diingatkan dan dinasihatkan macam2...dari kecik sampai la da cukup umur undi mengundi nih, tapi kadang2 orang yang menasihat tu tak ley pakai gak...mengata orang, dier yang lebey...aku tak maksudkan sapa2...ni berdasarkan pengalaman aku hidup je..well, kadang2 aku juga macam tu..tak dinafikan, tapi aku selalu berdoa...supaya tidak bersikap begitu lagi..nanti apa plak orang kata kan?? mulut orang..kita nak sekat pown xboleh..nak tutup gune zip??? lagi laa xboleh..mulut tu bukan kain nak pasangkan zip pown...

kalau boleh,, aku tak mahu siapa pun berkata buruk...nak semua yang baik-baik je..tapi mana la aku boleh buat semua tuh..orang lain, hak diaorang nak berkata pulak...ahhh! macam2..aku serabut...!! macam2 yang diluahkan apabila manusia berkata2...tak kira yang berleter, yang mengumpat, yang bagi ceramah pown berkata2 juga...adess~~ poning eden....

bila orang berkata buruk tentang kita..ape yang kita rasa?? sakitkan?? pedih kan?? tapi mereka yang berkata hanya ikut sedap mulut dorang je..bukan pikirkan hati kita camne pown...manusia! memang begitu! tak boleh ke cover sket mulut tuh...macam dorang je bagos nak mengkritik orang begitu...kalau dorang lebih elok perangainye..boleh la nak ditrime pakai..ni??? perangai pown...jauh lebih teruk! mengampu jer lebih!

tengok! aku da mule bermulut jahat...tapi aku tahu kat mana aku nak lepaskan..dorang?? mengumpat sana sini..jual maruah orang merata-rata tempat..sungguh tak malu! dorang tak rasa ke bila masyarakat sekeliling melihat perbuatan dorang tu sendiri?? menabur fitnah..adess~~ aku tak nak mencari dosa free...tapi dorang yang memulakan keadaan kucar kacir ni.....kalau dorang tu ahli ulama'...uztaz ke..uztazah ke..aku respek..tabik spring!!! tapi dorang nih??? ko pikirlah sendiri...

aku da 21 tahun..akan tiba masanye aku akan berkata-kata...aku bukan budak kecik lagi...aku bukan budak hingusan lagi..aku ada pendapat aku sendiri..aku ada kata-kata yang ingin aku sampaikan, yang ingin aku luahkan nanti...aku tahu..aku berada di pihak mana...aku tahu..apa yang akan aku lakukan...hanya tunggu masa dan ketikanya...aku akan bangun dan bersuara!

** aku minta maaf kalu ada yang terasa..ini hanya sebahagian dari hidup aku..yang perlu aku ubah...hanya sekadar coretan tapi ianya benar...

sekian, terima kasih

You Might Also Like

2 Orang Ada Pendapat Diaorang....Korang?

  1. mmg pun..apa2 pun kiter kene lah sentiasa beringat...sbb kerana lidah habis badan binasa..apa2 pun sama2 arr kita menjaga lidah kita..(tp kdg2 tu ibu dini terlepas jugak...aduisshhh)

    ReplyDelete
  2. btol tu ibu dini..kte kne sntiasa beringat...sme2 mengingati...

    ReplyDelete

Komen Komen Sikit XD

n

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers