Balasan Atau Pengajaran?

9:17:00 PM

Assalamualaikum.

Lately suka pulak rasanya nak berblogging sebab blog ni tak ramai yang kenal kita. In case kalau ada kenalan yang baca pun still ok sebab at least awak2 yang kenal saya ni masih nak tahu pasal saya. Hihi. Kan? Tak nak ngaku la tu.

Ok. Balasan. Balasan ni bukan dari kita. Kita tak ada hak nak balas pada sesiapa walaupun dia buat jahat pada kita. Balasan ini semua daripada-Nya. Yang kita perlu buat, sabar terima dugaan yang kita tempuh.

Cerita ni sambungan dari satu post di instagram. Seorang rakan yang dah bertahun kenal, dari zaman sekolah tapi tak pernah bersua.hanya surat penghubung kitaorg. Tapi sekarang zaman da moden, whatsapp, wechat, kakaotalk, line semua ada jadi penghubung...maka upgred utk bertanya khabar melalui wechat.

Pada asal hanya bertanya khabar, terus bertanya pasal kerjaya. Pada waktu tu IQ masih lagi menganggur. Yelah, tengah praktikal. Dia pula pelik kenapa IQ masih praktikal, bagi dia IQ sudah cukup umur utk habis belajar. Dia dah lupa belajar itu sampai ke liang lahad. Lupa dan mungkin juga alpa. Wallahualam...

Mula-lah dia berkata ''zaman sekarang, susah nak cari kerja, nanti tahu la azab nak cari kerja macam mana" IQ tak pasti adakah IQ terlampau sensitif utk baca chat itu dgn begitu..dan IQ reply dgn biase, " rezeki masing2...kita tak tahu apa yang akan jadi pada masa depan" dan jawapan daripada dia pula lepas tu agak cencored. Maki2 pula. Tak paham plak IQ lepas tu. Akhirnya hubungan kawan terputus di situ.

Terasa tu ada. Yelah. IQ study engineering. Dia study pendidikan. IQ mungkin ada masalah nak cari kerja dan dia mungkin senang nak dapat posting. Apatah kan lagi lelaki. Yer. Dia seorang lelaki. Guru lelaki memang amat diperlukan pada zaman sekarang kan?

Itu cerita hampir setahun yang lepas. 9bulan la kalau secara tepatnya. Sekarang Alhamdulillah. IQ punya kerjaya walau tak setinggi mana. Mula dari bawah agar faham keadaan orang2 di bawahnya.

Kawan IQ itu pula? (Lihat gambar)

Bukan IQ mahu rendahkan mana2 pihak tapi ini pengajaran. Pengajaran buat kita. Rezeki kita berbeza kerana kita bermula dari garisan mula yang berbeza juga.

Aku doakan kau cepat di'posting' kawan.

*** IQ tahu cikgu ni terjamin masa depan, dan walaupun IQ tahu, IQ tak terima tawaran 7tahun lepas untuk jadi cikgu. Sebab sudah jodoh IQ untuk  jadi apa yg IQ jadi sekarang. Untuk abah. Untuk keluarga. Kan?

You Might Also Like

0 Orang Ada Pendapat Diaorang....Korang?

Komen Komen Sikit XD

n

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers